Constientizarea si prevenirea riscurilor psihosociale la locul de munca

Stresul la serviciu poate afecta atat sanatatea mentala, cat si pe cea fizica a angajatilor tai. Acest lucru poate duce la scaderea productivitatii si chiar epuizare sau burnout. De aceea, astazi vorbim despre importanta managementului stresului si prezentam cele mai eficiente strategii pe care le poti implementa pentru a asigura un mediu de lucru sanatos. De la cauzele stresului la locul de munca pana la studii de caz si rolul leadership-ului, acest articol contine toate informatiile de care ai nevoie pentru constientizarea si prevenirea riscurilor psihosociale.

Identificarea factorilor de risc psihosociali

Primul pas de care trebuie sa tii cont este identificarea factorilor de risc psihosociali. Dupa evaluarea si identificarea acestor factori, angajatorii pot interveni in mod eficient pentru a reduce impactul negativ asupra sanatatii mentale a angajatilor.

Exemple de factori de stres la serviciu

Factorii de stres la locul de munca pot varia in functie de natura si cerintele fiecarui job. In general, includ termene limita stranse, un volum prea mare de munca, presiunea pentru performanta ridicata, conflicte in echipa sau feedback negativ. Lipsa controlului asupra sarcinilor de munca, supravegherea excesiva si micromanagement-ul, dar si lipsa sprijinului din partea colegilor sau a managerilor contribuie de asemenea la problema.

Semne si simptome ale stresului la locul de munca

Simptomele stresului pot fi diferite de la un individ la altul. Semnele pe care e bine sa le urmaresti includ irascibilitate, anxietate, oboseala cronica, dificultati de concentrare, insomnie sau modificari ale apetitului. Alte semne care pot arata ca o persoana este stresata sunt scaderea productivitatii, lipsa motivatiei sau relatii tensionate cu colegii sau superiorii.

Strategii de prevenire si interventie timpurie

Daca vrei sa promovezi sanatatea mentala, este recomandat sa implementezi strategii eficiente de prevenire si interventie timpurie. Lista acestora include formarea angajatilor si a managerilor in recunoasterea si gestionarea stresului, promovarea echilibrului intre viata profesionala si cea personala, facilitarea comunicarii deschise si a feedback-ului constructiv si oferirea de programe de asistenta pentru angajati.

Crearea unui mediu de lucru pozitiv

Un mediu de lucru pozitiv incurajeaza respectul, colaborarea si recunoasterea eforturilor individuale. Managerii ar trebui sa fie modele de comportament pozitiv si sa ofere sprijin si incurajare angajatilor. Totodata, este important sa se incurajeze echilibrul intre munca si viata personala, prin oferirea de programe flexibile de lucru si, daca este posibil, printr-un program de lucru de tip work from home sau hibrid.

Tehnici de management al stresului

Practicile de relaxare (meditatia, respiratia profunda si yoga), prioritizarea corecta a sarcinilor, stabilirea unor limite clare intre munca si viata personala si dezvoltarea abilitatilor de comunicare si rezolvare a conflictelor sunt obligatorii pentru orice tip de business. De asemenea, poate fi utila implicarea angajatilor in activitati sociale in afara orelor de munca, dar numai in cazul in care acestia doresc.

Implementarea programelor de wellness corporativ

Exista numeroase programe de wellness corporativ disponibile pe piata din care poti alege. De regula, ele includ o varietate de activitati si servicii: sesiuni de fitness, programe de nutritie si dieta, consiliere in gestionarea stresului, programe de promovare a sanatatii mintale etc. Fireste, niciun program de wellness corporativ nu inlocuieste un mediu de lucru sanatos, ci vine in completarea acestuia.

Beneficiile programelor de wellness pentru angajati si organizatie

Programele de wellness aduc beneficii atat angajatilor, cat si afacerii. Pentru angajati, aceste programe ofera oportunitati de imbunatatire a sanatatii fizice si mentale, reducerea nivelului de stres si cresterea energiei. In ceea ce priveste organizatiile, cresterea moralului duce la loialitatea angajatilor, iar imbunatatirea productivitatii si a performantei este bineinteles corelata cu profitabilitatea business-ului. 

Combaterea si prevenirea burnout-ului

Cauzele burnout-ului includ suprasolicitarea si presiunea excesiva, lipsa controlului, dezechilibrul dintre viata profesionala si cea personala, lipsa claritatii in sarcini si o cultura organizationala toxica. Drept urmare, pentru a preveni sau combate burnout-ul, trebuie abordate in mod specific aceste situatii. 

Balanta dintre viata profesionala si cea personala

Angajatii ar trebui sa aiba posibilitatea de a-si gestiona eficient timpul si prioritatile, sa beneficieze de programe flexibile de lucru si sa aiba acces la resurse si sprijin pentru dezvoltare personala si relaxare. Managerii ar trebui sa promoveze o cultura care incurajeaza echilibrul si recunoasterea importantei timpului liber. Astfel, combaterea stresului la locul de munca si cresterea satisfactiei in randul angajatilor sunt mai usor de indeplinit.

Rolul leadership-ului in prevenirea burnout-ului

Burnout-ul este un sindrom psihologic asociat cu epuizarea si apare din cauza stresului acumulat pe termen lung. Poate fi considerat o boala profesionala, motiv pentru care business-urile ar trebui sa acorde atentie simptomelor caracteristice: oboseala cronica, dificultati de concentrare, lipsa motivatiei, scaderea capacitatii de a rezolva probleme etc. Este important ca managerii sa ofere sprijin si sa ia masuri adecvate in cazul in care un angajat se confrunta cu probleme, inclusiv oferind posibilitatea de a lua concediu medical pentru burnout pentru a se recupera si a se trata corespunzator. 

Studii de caz si bune practici

Iata 3 exemple unde managementul stresului la locul de munca a fost realizat cu succes:

Un consiliu metropolitan a implementat o politica revizuita pentru gestionarea stresului, iar modificarile organizationale au inclus:

  • plan de actiune bazat pe sondaj cu feedback-ul personalului
  • crearea unui website pentru managementul stresului la locul de munca
  • cursuri de formare pentru manageri si angajati
  • module de e-learning pentru intreg personalul
  • o politica a usilor deschise pentru a incuraja personalul sa discute orice problema

Un spital din cadrul NHS a implementat un program de gestionare a stresului la locul de munca, identificand riscuri prin evaluarea absenteismului, fluctuatiei personalului si relatiilor angajatilor. Solutiile au fost dezvoltate alaturi de personal si un psiholog si au fost bazate pe fisele absentelor de boala, cate concedii au fost luate pe baza de stres, dar si sesiuni informale in care angajatii si-au impartasit ideile.

In cazul unei companii de stiinta, imbunatatirile au fost aduse dupa ce 2 angajati si-au luat concediu medical din cauza stresului. Pentru inceput, compania a facut schimbari urgente pentru a ajuta lucratorii respectivi, printre care ajustarea rolurilor (pentru a nu reveni la aceeasi situatie in care se aflau cand s-au imbolnavit) si revenirea la munca in etape. Apoi, compania a discutat cu angajatii pentru a afla care sunt problemele specifice cu care se confrunta. Lipsa sprijinului managerial a fost considerata cea mai mare ingrijorare. Se pare ca cea mai mare cauza a stresului nu a fost volumul de munca sau presiunea, ci sentimentul de izolare, deoarece se simteau incapabili sa-si impartaseasca grijile sau preocuparile.

Resurse disponibile pentru angajati

Companiile pot oferi o varietate de resurse pentru angajati pentru a-i sprijini in gestionarea stresului. De la webinare si programe de wellness la acces la informatii si materiale educative despre gestionarea stresului si promovarea sanatatii, toate acestea sunt utile pentru a avea un personal relaxat si productiv. Pentru a identifica optiunea ideala in situatia business-ului tau, iti recomandam sa ceri feedback-ul angajatilor.

Servicii de consiliere si suport psihologic

Sesiunile individuale de consiliere cu un psiholog, programele de terapie de grup sau sesiunile de consiliere online sunt eficiente pentru a-ti ajuta angajatii sa faca fata stresului si altor probleme mentale. Prin intermediul lor, ei vor invata sa identifice si sa gestioneze mai bine stresul, anxietatea, depresia si alte probleme de sanatate mentala.

Concluzie

Gestionarea stresului la locul de munca implica implementarea unor programe eficiente de gestionare a stresului, furnizarea de resurse si sprijin pentru angajati si crearea unui mediu de lucru pozitiv. Prin intermediul acestor lucruri, organizatiile pot reduce absenteismul, pot imbunatati performanta si productivitatea si pot promova satisfactia si angajamentul angajatilor. Ține cont de exemplele din acest articol si asigura-te ca previi problemele de sanatate mentala in cadrul companiei.

Surse:

  • “Work-Related Stress and How to Manage It.” Health and Safety Executive, 2024, www.hse.gov.uk/stress/overview.htm. Accesat la 20 martie 2024.
  • “6 Management Tips for Supporting Employee Wellbeing at Work.” Harvard Extension School, 2023, extension.harvard.edu/blog/6-management-tips-for-supporting-employee-wellbeing-at-work/. Accesat la 20 martie 2024.
  • ‌“Know the Signs of Job Burnout.” Mayo Clinic, 2023, www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/burnout/art-20046642. Accesat la 20 martie 2024.
  • “Case studies – managing work-related stress.” Health and Safety Executive, 2021, www.hse.gov.uk/stress/casestudies/index.htm. Accesat la 20 martie 2024.
Distribuie :
Te-ar mai putea interesa și..
Solicită oferta

Completează formularul și te vom contacta în cel mai scurt timp