Regulamentul Intern in 2024 – Prevederi din Codul Muncii

Regulamentul Intern este un document obligatoriu pentru toate organizatiile. Actul defineste clar drepturile si obligatiile angajatorului si ale angajatilor, reglementand relatiile dintre acestia. Descopera din acest articol importanta, structura si procedurile legate de Regulamentul Intern in 2024.

Ce este Regulamentul Intern?

Regulamentul Intern este documentul care stabileste regulile si procedurile pe care angajatii trebuie sa le urmeze la locul de munca. Este redactat de catre angajator, cu ajutorul specialistilor in resurse umane si dupa ce se consulta cu angajatii sau cu reprezentantii lor. Regulamentul Intern include prevederi legate de protectia la locul de munca, drepturile si obligatiile angajatilor si angajatorului, proceduri pentru rezolvarea problemelor, disciplina si sanctiuni pentru abateri. Documentul trebuie actualizat regulat, pentru ca organizatia sa se asigure ca ramane in conformitate cu legislatia in vigoare.

Importanta Regulamentului Intern

Regulamentul Intern stabileste baza legala si operationala pentru relatiile de munca dintre angajator si angajati. Drept urmare, este foarte important pentru orice companie. Acesta asigura un cadru clar si transparent pentru toti membrii organizatiei si ofera reguli si proceduri care trebuie respectate pentru a mentine un mediu de lucru sigur, corect si eficient.

Unul dintre principalele roluri ale Regulamentului Intern este de a proteja drepturile si obligatiile atat ale angajatilor, cat si ale angajatorului. Neintelegerile si conflictele pot fi astfel evitate mai usor si se asigura buna functionare a activitatii zilnice. Mai mult, documentul contribuie la respectarea legislatiei muncii. Prin intermediul sau se previn discriminarea si hartuirea la locul de munca si se asigura conditii de munca adecvate.

Regulamentul Intern are si documente conexe, printre care:

  • contractul colectiv de munca
  • fisa postului
  • politici si proceduri interne
  • cod de etica si conduita
  • condica de prezenta pentru salariati cu pauza de masa

Care sunt diferentele dintre Regulamentul Intern si Regulamentul de Ordine Interioara?

Desi cei doi termeni pot suna similar, exista o diferenta intre Regulamentul Intern si Regulamentul de Ordine Interioara. Pentru inceput, Regulamentul de Ordine Interioara era denumirea folosita in trecut pentru documentul care reglementa activitatea interna a unei companii. In prezent, acest document a fost inlocuit si redenumit ca Regulament Intern, in conformitate cu legislatia muncii actuale.

Regulamentul Intern, asa cum este definit de legislatia actuala, include o gama mai larga de dispozitii decat vechiul Regulament de Ordine Interioara. Documentul reglementeaza aspectele legate de disciplina si organizare, dar include si reguli privind protectia muncii, prevenirea discriminarii, drepturile si obligatiile angajatilor, precum si procedurile de evaluare profesionala.

In plus, spre deosebire de Regulamentul de Ordine Interioara, Regulamentul Intern trebuie actualizat in mod regulat pentru a reflecta modificarile legislative si nevoile organizationale. Documentul este obligatoriu, iar lipsa lui poate atrage sanctiuni legale.

Prevederi esentiale din Codul Muncii pentru Regulamentul Intern

Sa discutam acum despre prevederile pe care trebuie sa le includa Regulamentul Intern. Codul Muncii (Legea nr. 53/2003 pentru drepturile si obligatiile salariatilor) stabileste cadrul legal pentru relatiile de munca si impune angajatorilor sa elaboreze un document care sa cuprinda cel putin anumite categorii de dispozitii esentiale. Printre acestea se numara: reguli privind protectia muncii, proceduri pentru rezolvarea conflictelor si reclamatiilor angajatilor, criterii de evaluare profesionala si reguli privind disciplina muncii. 

Reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca

Protectia, igiena si securitatea in munca asigura un mediu de lucru sigur pentru angajati. Prin intermediul acestor reguli se stabilesc masuri concrete pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale, impunand utilizarea echipamentelor de protectie, respectarea normelor de igiena si implementarea procedurilor de urgenta. Important de mentionat este ca angajatorii sunt obligati sa evalueze constant riscurile la locul de munca si sa asigure formarea continua a angajatilor in domeniul securitatii. Suna complicat? Iti recomandam sa apelezi la serviciile de protectia muncii Outstand!

Principiul nediscriminarii si respectarea demnitatii

Regulamentul Intern trebuie sa includa prevederi care sa interzica orice forma de discriminare pe baza criteriilor de sex, rasa, religie, varsta, dizabilitate sau orientare sexuala. In acelasi timp, trebuie sa mentioneze sanctiuni clare pentru comportamentele care incalca demnitatea angajatilor, cum ar fi hartuirea sau intimidarea. Poti citi aici mai multe despre discriminarea la locul de munca!

Drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor

Drepturile si obligatiile angajatorului si angajatilor sunt prevederi care stabilesc asteptarile si responsabilitatile fiecarei parti. Lista acestora contribuie la prevenirea conflictelor si la mentinerea unui mediu de lucru organizat si eficient.

Drepturile angajatorului

Angajatorul are dreptul de a organiza si conduce activitatea companiei conform obiectivelor stabilite, inclusiv de a stabili regulamente interne si proceduri de lucru. Totodata, are dreptul de a selecta, angaja si evalua performanta salariatilor, inclusiv de a decide incetarea contractelor de munca in conformitate cu legislatia in vigoare. Angajatorul poate aplica sanctiuni disciplinare pentru abaterile salariatilor si poate stabili programul de lucru, respectand cadrul legal. Citeste despre legislatia pentru angajatori aici!

Obligatiile salariatilor

Salariatii au obligatia de a-si indeplini sarcinile de munca cu responsabilitate si profesionalism, conform specificatiilor din contractul de munca. Mai exact, trebuie sa respecte programul de lucru stabilit, sa urmeze instructiunile angajatorului si sa utilizeze corect echipamentele si resursele companiei. De asemenea, sunt obligati sa contribuie la mentinerea unui mediu de lucru sigur, respectand normele de protectie, igiena si securitate in munca. Nu in ultimul rand, trebuie sa aiba un comportament respectuos fata de colegi si superiori, evitand conflictele si discriminarea.

Procedura de solutionare a cererilor si reclamatiilor salariatilor

Procesul de solutionare a cererilor si reclamatiilor este menit sa asigure un mod transparent si eficient de tratare a problemelor pe care angajatii le pot avea. Salariatii pot depune cereri sau reclamatii privind aspecte legate de conditiile de munca, relatiile cu colegii sau superiorii si respectarea drepturilor lor. Odata depusa cererea, aceasta trebuie analizata de departamentul HR, care evalueaza situatia si propune masurile potrivite adecvate. Procedura trebuie sa asigure confidentialitate si impartialitate.

Modalitati de depunere a cererilor

Cererile si reclamatiile pot fi depuse prin mai multe modalitati:

  • depunere in scris, fie direct la departamentul HR, fie prin intermediul unei cutii de sugestii si reclamatii
  • e-mail
  • platforma interna de gestionare a solicitarilor, daca exista

Este important ca angajatii sa fie informati cu privire la aceste modalitati si sa stie ca pot depune cereri in mod confidential, fara teama de represalii. 

Termene de solutionare

De obicei, termenul de solutionare este de maxim 30 de zile calendaristice de la data primirii cererii. Totusi, in functie de complexitatea situatiei, termenul poate fi redus sau extins. Angajatorul este obligat sa informeze salariatul cu privire la stadiul solutionarii cererii si, in cazuri exceptionale, daca solutionarea necesita mai mult timp, trebuie sa comunice motivele intarzierii si noul termen estimat. 

Reguli privind disciplina muncii si procedura disciplinara

Regulile privind disciplina muncii stabilesc asteptarile angajatorului fata de comportamentul si performanta angajatilor. Ele includ, dar nu se limiteaza, la: respectarea programului de lucru, indeplinirea sarcinilor si pastrarea unei atitudini profesionale. Procedura disciplinara este mecanismul prin care angajatorul gestioneaza abaterile de la aceste reguli. Aceasta implica investigarea situatiilor de incalcare a disciplinei, convocarea salariatului la discutii si stabilirea sanctiunilor adecvate, respectandu-se principiile impartialitatii si dreptului la aparare. 

Abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile

Abaterile disciplinare sunt acele actiuni sau comportamente ale salariatilor care incalca regulile stabilite prin Regulamentul Intern sau contractul de munca. Printre cele mai comune abaterile se numara intarzierea repetata, neindeplinirea sarcinilor, comportamentul inadecvat fata de colegi sau superiori si utilizarea neautorizata a resurselor companiei. Sanctiunile variaza in functie de gravitatea abaterii si pot include avertisment scris, reducerea salariului, retrogradarea temporara sau, in cazuri extreme, rezilierea contractului de munca.

Procedura disciplinara

Procedura disciplinara este un proces formal prin care angajatorul gestioneaza abaterile. Procesul incepe cu identificarea abaterii si convocarea salariatului la o discutie oficiala. In cadrul acesteia i se prezinta faptele imputate si i se ofera posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere. In urma audierii, angajatorul analizeaza situatia si decide asupra sanctiunii aplicabile, tinand cont de gravitatea faptei, circumstantele atenuante si istoricul disciplinar al salariatului. Decizia se comunica intotdeauna in scris, iar salariatul are dreptul de a contesta sanctiunea in cazul in care considera ca este nejustificata sau disproportionata.

Evaluarea profesionala a salariatilor

Evaluarea profesionala este un proces important pentru masurarea performantei individuale. Totodata, permite identificarea nevoilor de dezvoltare profesionala. Aceasta permite angajatorului sa evalueze modul in care salariatii isi indeplinesc sarcinile si contribuie la atingerea obiectivelor organizatiei. Evaluarea poate include aspecte precum calitatea muncii, eficienta, atitudinea si colaborarea in echipa. Rezultatele sunt folosite pentru a lua decizii privind avansarile, ajustarile salariale, formarea suplimentara, sau, daca este cazul, corectarea abaterilor de la standardele de performanta.

Criterii de evaluare

Criteriile de evaluare sunt standardele prin care se masoara performanta salariatilor. Ele se stabilesc in functie de specificul postului si de obiectivele companiei. Printre criteriile comune se pot numara: calitatea si cantitatea muncii, respectarea termenelor, inovatia si creativitatea, capacitatea de a lucra in echipa si adaptabilitatea la schimbari. Sunt luate in considerare si comportamentul profesional, abilitatile de comunicare si initiativa. Fireste, criteriile trebuie sa fie definite si comunicate salariatilor in prealabil, pentru ca organizatia sa asigure transparenta si corectitudine in procesul de evaluare.

Proceduri de evaluare

Procedurile de evaluare stabilesc pasii concreti prin care se desfasoara evaluarea profesionala a salariatilor. Ele includ identificarea perioadei de evaluare, metodele de colectare a informatiilor (autoevaluarea, feedback-ul de la colegi sau superiori etc) si organizarea interviurilor de evaluare. In cadrul discutiei, se analizeaza performanta salariatului in raport cu criteriile stabilite, se discuta realizarile si ariile de imbunatatire si se stabilesc obiectivele pentru perioada urmatoare. Procedura se finalizeaza cu intocmirea unui raport de evaluare, care este semnat de ambele parti si arhivat. 

Modificarea si comunicarea Regulamentului Intern

Modificarea Regulamentului Intern este necesara atunci cand intervin schimbari legislative, organizationale sau de procedura, care afecteaza relatiile de munca. Dupa ce modificarile sunt finalizate, trebuie comunicate tuturor angajatilor. Comunicarea se face prin afisarea regulamentului actualizat intr-un loc vizibil la sediul companiei, distribuirea prin e-mail sau prin alte mijloace interne. De regula, angajatii trebuie sa semneze noul document, care va include o formulare de tipul „am luat la cunostinta Regulamentul Intern”.

Procedura de modificare a regulamentului

Decizia de modificare a Regulamentului Intern incepe cu identificarea necesitatii de ajustare, fie ca urmare a unor schimbari legislative, fie din nevoia de adaptare la noi realitati organizationale. Angajatorul, impreuna cu departamentul HR, elaboreaza propunerile de modificare, care pot fi discutate si cu reprezentantii angajatilor. Dupa finalizarea textului modificat, acesta este supus consultarii cu salariatii, conform legii. Apoi, sunt analizate eventualele observatii si sugestii, iar forma finala este aprobata de angajator. In urma aprobarii, regulamentul modificat este comunicat tuturor angajatilor si devine obligatoriu. Mentionam ca nu intotdeauna este necesara rescrierea integrala a documentului; modificarea se poate realiza si printr-un act aditional la Regulamentul Intern.

Informarea salariatilor despre regulament

Informarea salariatilor despre Regulamentul Intern se poate realiza prin diverse mijloace: prezentarea regulamentului la semnarea contractului de munca, sesiuni de informare organizate periodic, trimiterea prin e-mail sau publicarea pe platformele interne ale companiei. Este important ca angajatii sa confirme luarea la cunostinta a modificarilor, de obicei prin semnarea unui document sau printr-o confirmare electronica, inclusiv daca a fost inclusa o anexa la Regulamentul Intern.

Concluzie

In concluzie, Regulamentul Intern de munca este un instrument obligatoriu pentru buna functionare a oricarei organizatii. Documentul asigura respectarea drepturilor si obligatiilor angajatorului si salariatilor, contribuie la crearea unui mediu de lucru sigur, echitabil si productiv si mentine o relatie de munca eficienta. Cand redactezi Regulamentul Intern, tine cont de informatiile prezentate in acest articol si verifica Codul Muncii actualizat pentru a te asigura ca documentul este complet.

Distribuie :
Te-ar mai putea interesa și..
Solicită oferta

Completează formularul și te vom contacta în cel mai scurt timp